Wist-Familjen

Alltid nära, alltid tillgänglig

Tillsammans med Roxx Communication tog vi fram reklamkampanjen ”Wist-familjen” för Wist Last & Buss, en av Sveriges största återförsäljare av Volvo lastvagnar och bussar. Målet var att utveckla ett starkt koncept som kunde utökas med fler filmer i framtiden. Handlingen i kampanjen följde en eller flera huvudkaraktärer som representerade Wist’s kunder i dramatiserade situationer.

Kärnan i kommunikationskonceptet ”Familjen” var att porträttera Wist Last & Buss som en trygg, engagerad och välkomnande familj som alltid fanns nära till hands – både för kunder och anställda. Oavsett om vardagen flyter på smidigt eller om problem uppstår, finns Wist där med sina familjära egenskaper. I konceptet lyfter vi fram och förstärker den familjekänslan genom att placera ”Wist-personer” i situationer där de egentligen inte förväntas vara, men där de ändå dyker upp och samspelar med kunder på ett familjärt och nära sätt. Tryggt och okomplicerat – precis som i en familj.

Filmen berättades på ett dokumentärt sätt med dramatiska och tydliga zoomar som vägledde tittarna till det centrala i handlingen. Eftersom filmen saknade dialog lades fokus på att skildra känslor genom skådespelarna. Målet var att skapa en nyanserad och äkta verklighet som inte känns överspelad samtidigt som karaktärernas känslor tydligt förmedlades för att förstå handlingen.

För att skapa en varm och familjär stämning använde vi färger i gult och beige, samtidigt som kompletterande blå färger inkluderades för att koppla samman filmen med Wists grafiska profil. Kampanjen ”Wist-familjen” lyckades på ett underhållande sätt förmedla budskapet om att Wist Last & Buss är där för sina kunder, oavsett situation.

Client Wist Last & Buss
AGENCY Roxx Communication
TITLE The Wist Family
Channel Web, SoMe
Director Joakim Hesselgren
Executive producer Thomas Aziz
Producer Sofia Sörlin
DOP Daniel Edin
Editor Joakim Hesselgren

Videos

Play video
Stranden
Play video
Bröllopet
Prenumerera på vårt nyhetsbrev