Link
Vi hjälpte LINK Arkitektur, ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 500 anställda i Sverige, Norge och Danmark, att skapa en film som skulle stärka deras varumärke och förmedla fördelarna med att arbeta med LINK som arkitektbyrå. Filmen skulle även belysa LINKs arbete med hållbarhet genom de verktyg de utvecklat för att effektivisera sin verksamhet. I filmen ligger fokus på medarbetarna, och vi får höra fyra olika personer berätta om sina erfarenheter samtidigt som vi får följa med dem i deras arbetsvardag.
För att ge filmen en egen dynamik och liv ville vi använda spännande vinklar i interiörerna på LINKs kontor. Kameran gjorde återkommande tiltar åt sidan, sk. dutch tilts, vilket innebär att vi vrider kameran från stående bild till liggande mitt i tagningen, det gav en väldigt lekfull effekt. Vi valde att korsklippa mellan olika sekvenser för att skapa ett härligt flow genom filmen och hoppa mellan miljöer i ett högt tempo.
Ljussättningen var noga planerad för att rama in medarbetarna med ljus och skapa en tydlig kontrast till den mörka miljön bakom dem. Detta bidrog till att skapa en filmisk känsla som fångade tittarnas uppmärksamhet.
Bilder på modeller från LINKs tidigare projekt klipptes ihop i snabb takt, vilket skapade korta, intensiva montage som återkom genom hela filmen. Upplevelsen förstärktes genom subtila ljudeffekter så som klickljud som uppstår när en bild klickas förbi.
I postproduktionen användes varma färger, såsom gult och brunt, samt ett 35mm-filmfilter för att lägga till en organisk känsla i filmen. Detta adderade en organisk känsla till filmen vilket går hand i hand med LINKs hållbarhetsarbete och med närbilder på material som trä, betong och sten.
Resultatet var en brandstärkande film som inte bara berättade om LINKs arbete och värderingar utan också skapade en stark visuell och känslomässig upplevelse för tittarna.