Diabetes kommer sällan ensam
Vi fick i uppdrag att tillsammans med reklambyrån Granath skapa filmer åt läkemedelsbolaget Bayer som riktade sig till personer med diabetes (typ 2). Målet var att skapa medvetenhet kring potentiella följdsjukdomar som diabetiker riskerar att drabbas av och samtidigt uppmuntra en proaktiv inställning till sin hälsa.
För att förmedla detta valde vi att fokusera på följdsjukdomarnas rörelse och gestalta deras strävan att smygande närma sig den ovetande personen med diabetes. Vi använde oss av visuella metaforer genom att skildra huvudkaraktärens installation av varningsfällor, vilka avslöjade de smygande sjukdomarna i tid och stoppade deras framfart. För att skapa engagemang i filmerna byggde vi upp spänning från början till slut.
Genom att klä aktörerna i morphsuits personifierade vi följdsjukdomarna utan att ge dem specifika ansikten. Vi ville gestalta följdsjukdomarna på ett visuellt och lekfullt sätt. Vi valde olika färger för att symbolisera de olika sjukdomarna: brun för njursjukdom, röd för hjärt-kärlsjukdom och vit för ögonsjukdom.
Kameran placerades på fotografens axel vilket skapade en dokumentär och autentisk känsla genom filmerna. Klippningen hölls i ett behagligt tempo som gjorde det lätt för tittarna att navigera genom handlingen och fokusera på rätt saker.
Ljussättningen skapade en intim, mörk men mysig atmosfär utan skräckfilmsvibbar. Genom varma toner i gult, beige och mörkbrunt ville vi förmedla en känsla av värme och komfort som passade in i den kvällstid då filmerna utspelades.
Resultatet av filmskapandet var en engagerande kampanj som användes på webben och i sociala medier för att öka medvetenheten om att ha en aktiv dialog med sjukvården gällande symtom vid typ 2-diabetes.