DET ÄR LUNCH
Felix tog sig an utmaningen att göra lunchen både enklare och roligare för svenskarna, med en storsatsning på frysta lunchrätter. I samarbete med reklambyrån Bly skapades en omfattande kampanj för att sätta fokus på Felix sortiment av frysta lunchalternativ och uppmuntra fler att ta en riktig lunchpaus, trots tidspress och vardagsstress.
Kampanjens kärna låg i att överraska och underhålla tittaren med humoristiska ordvitsar som levererades i oväntade sammanhang. Genom att utgå från klassiska situationer, som en dramatisk förlossning eller en konfrontation med en trafikpolis, byggde vi upp förväntningar och vred sedan på situationen, när huvudkaraktärerna inte kunde tänka på annat än Felix frysta lunchrätter. Den här twistade humorn skapade en rolig kontrast och förmedlade budskapet på ett minnesvärt sätt.
För att förstärka upplevelsen och skapa en känsla av igenkänning var det avgörande att miljöerna kändes autentiska. På grund av filmernas korta format fokuserade vi särskilt på visuella detaljer som omedelbart skulle placera tittaren i rätt kontext. Färgvalen var noggrant utvalda för att harmoniera med Felix frysrätternas förpackningar – allt från subtila inslag, som en rosa wunderbaum i bilen, till mer framträdande element som gröna sjukhusdraperier.
Kampanjen syntes i ett brett spektrum av kanaler: på TV, sociala medier, DOOH, butiks-TV och tryckt material. Målet var att nå ut till konsumenter överallt och göra Felix frysta lunchrätter till ett självklart val när tiden är knapp men behovet av en god och ordentlig lunch är stort.